Освіта під час війни: як допомогти дітям переселенцям адаптуватись у новій школі
Освіта в Україні останні роки переживає не найкращі часи. Після пандемії ковіду в країну прийшла велика війна. А з нею розбомблені навчальні заклади та мільйони учнів-переселенців.
- Як, попри ракети, шахеди та щоденні загрози вдалося налагодити освітній процес в Україні?
- Окупація мирних міст та розбомблені навчальні заклади спричинили хвилю мільйонів учнів-переселенців.
- Онлайн або офлайн. Яку форму навчання обирають учні під час війни?
- Як допомогти адаптуватись дітям переселенцям в нових колективах?
- З якими проблемами в адаптації стикаються вчителі та діти-переселенці:?
- Чому не можна виділяти з-поміж інших учнів-переселенців як «жертву» та як мотивувати вчитися
Дослідження Державної служби якості освіти показало, що внаслідок повномасштабної війни близько 800 тис. школярів змінили форму здобуття освіти з очної на дистанційну (з 17 669 учнів/ учениць у 2021 році до 772 909 у 2022) та сімейну (з 4695 до 64 409 учнів/учениць відповідно).
Найбільше ці зміни стосуються Сходу й Півдня країни, звідки близько 40% та 30% учнів були змушені виїхати за кордон чи в інші регіони країни.
З огляду на постійну загрозу безпеці учасників освітнього процесу в першому півріччі 2022/2023 навчального року не вдалося відновити очне навчання у повному обсязі. На Сході й Півдні України переважало дистанційне навчання, у Центрі та на Півночі — змішане, на Заході — змішане навчання у містах та очне у селах.
Педагогічне навантаження більшості вчителів (не менше 70%) в умовах війни не змінилося. У 15% педагогів, в котрих навантаження зросло, передусім це пов’язують із запровадженням змішаного режиму роботи та необхідністю поєднувати очне та онлайн-навчання. У селах про погіршення результатів навчання учнів зазначає більше вчителів, ніж у містах. Найбільше знизилась успішність з української мови (у селах вказують 57% педагогів, у містах — 44%), з іноземної мови (— 52% та 47%), математики (— 45% та 40%), та інформатики (— 37% та 25%.)
Ключовими викликами освітнього процесу в умовах війни педагоги назвали:
- нестабільні умови навчання;
- обмеженість способів організації навчально-пізнавальної діяльності;
- зниження мотивації та нестабільний психоемоційний стан учнів та вчителів.