Які ідеї школярів були втілені завдяки "Бюджету шкільних проєктів" та конкурсу екологічних ініціатив
28 січня заклади освіти Вінницької територіальної громади презентували результати реалізації проєктів-переможців міських конкурсів учнівських екологічних ініціатив та "Бюджету шкільних проєктів". У школу №29 закупили обладнання для кабінету інформатики: 3Д-принтер, набори для робототехніки, а у ЗЗСО №20 – музичну апаратуру для облаштування музичної студії. У школі №33 облаштували тир, а у школі №23 – кабінет для праці, приготування їжі. Захід відбувся у форматі онлайн-марафону "Від ідеї до реалізації".
До участі в заході були запрошені партнери Вінницької міської ради: координатор проекту Ради Європи "Сприяння участі громадян у демократичному процесі прийняття рішень в Україні" Олексій Коваленко та національна модераторка Платформи електронної демократії ЕDЕМ Програми EGAP Фонду Східна Європа Олександра Піденко. Запрошені гості поділились з молоддю можливостями, які матимуть автори шкільних ініціатив у 2021 році, щоб вдосконалити процес голосування.
Я дуже вдячний за те, що вінницька громада стає частиною великої спільноти громад, які запровадили дійсно перший в Україні цифровий інструмент молодіжної громадської участі "Шкільний громадський бюджет". В минулому році проєкт Ради Європи надав експертно-методичну підтримку декільком громадам і тут річ йшла не тільки про те, що шкільний громадський бюджет повинен давати можливість проявити себе школярам та школяркам, а про те, що публічна влада починає відкривати нові можливості і починає в новому форматі взаємодіяти і залучати молодь до прийняття рішень. Таким чином, стандарти Ради Європи розглядають школи як майданчик участі молоді у прийнятті рішень, у навчанні молодих людей основам громадської участі, всім механізмам і інструментам, – каже Олексій Коваленко.
Нагадаємо, що у 2020 році вдруге було проведено конкурс "Бюджет шкільних проєктів". Конкурс є своєрідним інструментом залучення школярів до прийняття важливих рішень щодо розвитку своїх освітніх закладів, створення в них інфраструктури з урахуванням їхньої думки а також можливість для учнів реалізовувати свої ідеї з різних питань, що їх цікавлять.
Начальник відділу виховання та позашкільної роботи департаменту освіти міської ради Наталія Перекрестенко розповіла, що загалом на міський етап Бюджету шкільних проєктів було подано 27 проєктів, з них 4 – малі (до 100 тис. грн) та 23 – великі (до 300 тис. грн). За рішенням Координаційної ради, 2/3 якої складають самі учні, було визначено 8 проєктів-переможців (2 – серед малих та 6 – серед великих проєктів).
Серед малих проєктів-переможців – "Творча студія "Без обмежень" від школи №26, як результат – облаштовані приміщення для занять гуртків, танцювальної студії. Також конкурс виграли представники школи №36, які представили проєкт Smart cinema – створення креативної зони в рекреаціях школи. Учениці 7-А класу розповіли, що метою цього проєкту стало створення комфортних умов для розвитку учнів, розширення можливостей проведення позакласної діяльності, залучення учнівського врядування до активної громадянської роботи, покращення умов для реалізації тематичних зібрань, організації цікавого дозвілля на перервах.
Щодо великих проєктів, то у школі №29 було закуплено обладнання для кабінету інформатики: 3Д-принтер, набори для робототехніки. Проект презентувала учениця закладу Тетяна Балюк.
Ідеєю нашої роботи над проєктом було впровадження STEM-освіти, технологій віртуальної реальності, ЗД-моделювання та друку, робототехніки, вебдизайну. Було створено STEM-лабораторію як центр реалізації творчих здібностей дітей з використанням нових технологій, – каже Тетяна Балюк.
У школу №20 придбали музичну апаратуру для облаштування музичної студії. Також один з переможців – проєкт Інтерактивний тир "Захист Вітчизни" – облаштування тиру у школі №33. Результати проєкту презентувала учениця Юлія Дручинська, яка є одним з авторів проєкту.
Комп'ютерна програма лазерного тиру містить великий комплекс стрілецьких вправ. Тир налаштовується за типом зброї, зображенням місцевості та навіть швидкість вітру. Він є безпечний для використання в умовах школи. Ідея створення проекту виникла після реконструкції стадіону школи, коли була відновлена смуга перешкод. Тир є комплексним рішенням для військово-патріотичної підготовки старшокласників, – каже Юлія Дручинська.
У школі №12 облаштували шкільну бібліотеку, у школі №23 – кабінет для праці, приготування їжі "Майстерня смаку "Food Cult", а у ВТЛ провели пізнавально-розвиваючий проєкт "Інтеграція молоді в сучасний соціум".
Разом з конкурсом шкільних проєктів у Вінницькій територіальній громаді реалізовувався конкурс учнівських екологічних ініціатив. Цього року переможцями стали 8 закладів: гімназія №30 з проєктом "Повернути природі, а не вивезти на звалище", школа №10 – "Екологічний центр під відкритим небом", школа №19 – "Компостування – актуальний тренд", школа №26 – "Енергоефект-26 (енергія заради майбутнього)", ФМГ №17 – "Багатофункціональний ландшафтний сквер "Екогармонія"". Також серед переможців конкурсу – школа №21 з проєктом "Маленька водорость, яка виконує велику роботу", школа №20 – "Від екологічних ініціатив до екологічної спільноти", гімназія №1 – "Опале листя = друге життя".
Нагадаємо, "Бюджет шкільних ініціатив" у дії: учні 33-ї школи мають власний лазерний тир