Як працює вінницька система екстреної медичної допомоги в умовах COVID-19
2 тисячі звернень за добу та сотні врятованих життів. У кабінеті на колесах вони працюють у будні, в свята, вдень і вночі. Суперлюди у білих халатах трудяться на межі можливостей. Злагодженості й оперативності у роботі екстреної медичної допомоги у Вінниці досягли завдяки інноваційному програмному забезпеченню із використанням «розумного» медичного обладнання. «Швидкі» координують за допомогою інтерактивної онлайн-карти з GPS-навігацією. Таку систему у вінницькому центрі медицини катастроф запровадили ще в 2016 році. Тож поки вся Україна намагається її запровадити, Вінниця вже успішно нею користується.
Це «кабінет на колесах» Людмили Павленко. Вона лікарка екстренки із семирічним стажем. У «ковідбригаді» відколи почалася пандемія. За плечима жінки тисячі виїздів і сотні врятованих життів. вдень, і вночі бригада надає допомогу пацієнтам середньої важкості та «важким».
Тут вся апаратура завішана захисним покриттям, яке власне налаштоване на те щоб убезпечити нашу апаратуру, яка не дуже любить щоб її часто мочили і часто обробляли. Також тут маска лицева, завдяки якій ми можемо оксигенувати пацієнта під час транспортування. Одягаємо кисневу маску, відкриваємо кисень і пацієнт отримує кисневу підтримку без штучного вентилювання. ШВЛ-апарат використовують, коли пацієнт вже сам дихати не спроможний, або коли його дихальна функція на рівні повного виснаження. - говорить лікарка бригади екстреної медичної допомоги Людмила Павленко
Захисні щитки, окуляри, респіратори, рукавички, бахіли та спецкостюми. На виклики до хворих або з підозрою на COVID-19 медики прямують у спеціальному екіпіруванні.
Бояться нас, ховаються інколи чекають поки ми зайдемо в квартиру і потім ідуть дальше по справам. - говорить фельдшерка бригади екстреної медичної допомоги Ольга Шайдовська
Хто чекає на їхню допомогу, лікарі дізнаються, не покидаючи автівки. У диспетчерській телефон служби «103» не змовкає. За добу надходить понад 2 тисячі звернень. Найбільше у ранкові та вечірні години. Дзвінки приймаються автоматично і обробляються впродовж 40 секунд.
Коли диспетчер приймає виклик, у нього автоматично на екрані комп’ютера відкривається форма талону виклику і він заповнює: що сталося, з ким, де сталося. Абсолютно кожне звернення, кожен виклик, який реєструє диспетчер він задає обов’язкові запитання: наявність температури, контакт з інфекційними хворими, задишка, кашель і тому подібне, - розповідає начальниця оперативно-диспетчерського управління Центру Тетяна Бобрук
Одним кліком виклик відправляється до іншої диспетчерської. Звідси їх передають бригадам екстреної медичної допомоги або ж на амбулаторії.
Екстрений виклик диспетчер передає на бригаду. На моніторі є карта, на якій позначається прапорцем виклик. Тобто місце його знаходження. Диспетчер бачить, яка найближча бригада знаходиться на виклику, призначає бригаду бригада отримує на планшет виклик і виїжджає на місце, - продовжує Тетяна Бобрук
А тих, кому швидка все ж не потрібна, але питань багато, консультують спеціалісти.
Люди зараз дуже в паніці. Це зараз психологічно важко і тому людина в першу чергу телефонує на 103, щоб дізнатися, як себе поводити в цій ситуації, - розповідає старша лікарка центральної оперативної диспетчерської Тетяна Попова
Такої злагодженості й оперативності у роботі екстреної медичної допомоги у Вінниці вдалося досягти завдяки Інноваційним технологіям. Швидкі координують за допомогою інтерактивної онлайн-карти з GPS-навігацією. Систему у вінницькому центрі медицини катастроф запровадили ще в 2016 році
Якщо раніше у нас був принцип територіальності, тобто якщо бригада знаходилася в Чернівецькому районі вона обслуговувала виклики тільки свого району. Зараз ми працюємо за екстериторіальним принципом: яка бригада найближча, не залежно від того, чи це їх район, чи ні. У нас вся область одна адміністративно-територіальна одиниця. - продовжує Тетяна Бобрук
І це значно спростило роботу екстренки та пришвидшило реагування на виклики хворих. Зробив свою справу і запроваджений маршрут пацієнта.
Кожен день розподілений на якийсь заклад охорони здоров’я, куди доставляють хворих не тільки ковідних, а й взагалі звичайних хворих, - пояснює заступник головного лікаря Центру з оперативної роботи Олег Сідак.
За зміну одна COVID-бригада виконує з десяток виїздів.
Коли розпочалася пандемія, в нас в області було 23 ковідні бригади. Ці бригади, які обслуговують тільки хворих на ковід-інфекцію. А зараз у нас працює 40 таких бригад. 12 з них у Вінниці і 28 по області, – говорить Олег Сідак.
Лікарі екстренки працюють на межі можливостей. Втім найбільше скаржаться не на навантаження, а культуру пацієнтів. Люди часто приховують симптоми, які можуть свідчити про коронавірус. А це наражає бригаду на небезпеку.
Медики теж хворіють. Вони такі самі люди як і всі інші, але в них є один мінус. Вони не можуть цього уникнути абсолютно ніяк, тому що ми постійно контактуємо з хворими людьми. Я апріорі знаю, що я їду до хворої людини тому я можу старатися 100%, але коли з усіх боків тебе оточили - дуже важко вберегтися. - лікарка бригади екстреної медичної допомоги Людмила Павленко
Без допомоги та розуміння самих пацієнтів не обійтися. Тож просять вінничан бути відповідальними.
Якщо кожен буде усвідомленим і носитиме маску не на підборідді,а власне там де вона має бути, і ця маска не буде такого вигляду ніби їй вже в школу пора йти, а вона буде дійсно новою і тою, яка може захистити людину від зараження. Він же не залітає у вікно він передається контактним шляхом. – каже Людмила Павленко.
Лікарі кажуть, найважче в їхній професії – це відповідальність за здоров’я та життя іншої людини. А найбільша нагорода – її порятунок.
Дивіться також: Як проходить чергування лікарів у ковідних відділеннях (відео)