У Вінниці зробили ще один крок до введення системи платного паркування
Для Вінниці, як і усіх великих українських міст, з кожним роком дедалі гострішою стає проблема перевантаженості трафіку на дорогах через збільшення приватного автотранспорту. В багатьох обласних центрах вже не один рік діє система платного паркування, як один з елементів розв'язання проблеми заторів та зменшення навантаження на шляхову мережу.
У Вінниці це питання почали опрацьовувати з середини минулого року. Восени 2021 року були розроблені Правила паркування транспортних засобів на території Вінницької міської територіальної громади. 3 лютого виконком міської ради розглянув проєкт рішення міської ради "Про затвердження зональної схеми Вінницької міської територіальної громади для встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів". В майбутньому частина існуючих паркомісць на автошляхах міста, які будуть виокремлені як спеціальні майданчики для паркування, для автовласників стануть платними.
Торік влітку Агенцією просторового розвитку було проведено онлайн-опитування серед вінничан щодо паркування. У ньому взяли участь 558 респондентів, з яких 445 - автовласники. 82% власників автівок відзначили, що відчувають проблеми з пошуком вільного місця для паркування біля роботи чи при поїздках по місту, і 62% готові платити за те, щоб гарантовано отримати вільне місце для паркування. В цілому введення платного паркування підтримали 59% респондентів-автовласників, не підтримали - 23%. Після цього відбулось експертне обговорення щодо проблем паркування у місті.
На основі зібраних даних та обговорень було розроблено регуляторний акт - Проєкт рішення Вінницької міської ради "Про затвердження правил паркування транспортних засобів на території Вінницької міської територіальної громади". Для підвищення рівня дотримання правил паркування в місті та створення цивілізованої і комфортної системи паркування документом передбачено в тому числі і введення системи платного паркування на території громади. Після проходження усіх процедурних моментів і погодження в Антимонопольному комітеті України він був затверджений рішенням сесії міськради. А на грудневій сесії депутати ухвалили рішення, згідно з яким комунальне підприємство "Архітектурно-будівельний сервіс" визначено суб’єктом для організації, експлуатації та утримання майданчиків для платного паркування транспортних засобів.
Сьогоднішнім рішенням виконкому затверджено проєкт рішення міської ради "Про затвердження зональної схеми Вінницької міської територіальної громади для встановлення ставок збору за місця для паркування транспортних засобів". Загалом визначено 5 зон - враховувались трафіку на дорогах та концентрація ділової активності на територіях. Введення платного паркування в майбутньому буде відбуватись поетапно. І частина з існуючих на сьогодні у місті 9638 паркомісць стануть платними - вони будуть виокремлені як спеціальні майданчики для паркування. Зі спеціальною розміткою, інформаційними щитами та дорожніми знаками. Безпосередньо тарифи; визначення категорій населення, які матимуть пільги; час доби, коли на цих спеціальних майданчиках стоянка авто буде платною - все це буде розроблятись пізніше. Після того, як буде пройдено всі наступні процедурні питання.
Це робота не одного місяця. Пілотним проєктом на першому етапі стане середмістя - йдеться про 10 вулиць у центрі. Це Соборна, Артинова, Оводова та інші. Комунальне підприємство "Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури" на замовлення департаменту транспорту, енергетики та зв’язку має виготовити документацію переліку спеціально відведених місць для паркування по цих 10 вулицях, буде підготовлений проєкт рішення міської ради і винесений на розгляд депутатів. Після затвердження сесією ця документація буде передана КП "АБС" та департаменту земельних ресурсів для подальшого планування роботи в цьому напрямку - виділення земельних ділянок для створення спеціальних майданчиків для платного паркування, - пояснює начальник відділу паркування департаменту енергетики, транспорту та зв’язку міської ради Геннадій Богуславський. - Тарифи ще не розроблялись - це буде пізніше. Є досвід інших міст - як мільйонників Києва чи Дніпра, так і обласних центрів, які за кількістю населення близькі до Вінниці. Це наші сусіди, наприклад, Тернопіль, Чернівці, Хмільницький. Але зрозуміло, що в кожного міста свої особливості. Які потрібно буде враховувати, так само як і ретельно обраховувати всі складові тарифів. І це також буде регуляторний акт, який має пройти всю процедуру, визначену законодавством.
Геннадій Богуславський додає, що середмістя визначено пілотним проєктом через те, що саме у центрі найбільш інтенсивний трафік і концентрація приватного автотранспорту. І саме тут фіксується найбільша кількість порушень Правил дорожнього руху в частині паркування.
Загалом за минулий рік інспектори з паркування виявили на території Вінницької міської територіальної громади майже 33 тисячі правопорушень на загальну суму 16,6 млн грн. Складено 393 акти на тимчасове затримання транспортних засобів та евакуйовано 181 автівку на штрафмайданчик Головного управління Національної поліції у Вінницькій області.
Нагадаємо, 2020 року у Вінниці продовжилась робота відділу паркування, який було створено при департаменті енергетики, транспорту та зв’язку в 2019 році. На початку тривала інформаційно-роз’яснювальна робота з мешканцями міста щодо недопущення порушень правил дорожнього руху.